7 Kasım 2015 Cumartesi

Bakır o
Kobalt oksit: Mavi, turkuaz, sarı
Nikel oksit: Gri, kahve, mavi, pembe
Uran oksit: Sarı, turuncu, kırmızı
Krom oksit: Sarı, yeşil, pembe
Altın bileşikleri: Kırmızı, pembe
İridyum bileşikleri: Siyah, gri
Platin bileşikleri: Gri
Çini sanatında kullanılmakta olan boyalar, direkt metal oksitleri olarak kullanıldıkları gibi ayrıca çözeltileri (tuzları), karbonatları, fosfatları, arsenatları ve pigmentler yapılan katkılarla kullanılabilirler. Çinide kullanılacak olan metal oksitlerin, üzerine uygulanacağı alt yapıda kullanılan çamur, beyaz pişen kil, kaolen ve bir miktar şeffaf sırla karıştırılıp iyice öğütüldükten sonra bileşimlerine bazı organik maddeler, glikoz, şeker, pekmez, kitre, gliserin, çok az miktarda arap sabunu ve ya zamkı, dekstrin, karboksimetil selüloz (CMC) ve jelâtin karışımıyla kullanılabilirler.
Önce koyu renkler, sonra açık tonlar en sonunda kırmızı renk kullanılmalıdır. Siyah ya da mavi tahrirden sonra, lacivert, açık mavi, yeşil, mor, turkuaz, sarı ve kırmızı renkler sırasıyla kullanılmalıdır. Önce koyu renkler sonra açık renkler kullanılmalıdır. Ton ayarlaması yaparken kullanacağımız boyanın açık olması için boyaya su ekleyebilir, koyu olmasını istiyorsak boyanın suyunu alırız veya içerisine koyu boya katılabilir. Boyanacak mamul çok açık ya da çok koyu boyanmamalıdır. Boyanın dibe çökmesi nedeniyle sürekli olarak karıştırılmalıdır. Boyada su fazla olduğunda çamur daha çabuk dibe çöker. Boya, çok kalın sürüldüğünde sır parlamaz. Çini boyaları, özellikleri ve kullanım şekillerine uygun kullanılmalıdır. Turkuazın ince ve homojenliği sağlanırken kırmızı renk boyanın çok katlı olması gerekir. Boyaların bu tür özelliklerine dikkat edilmediği taktirde sırlı pişirim sonrası istenmeyen renk tonları ile karşılaşılır. Boyaların kimyasal bileşimlerindeki hatalarda pişirim sonrasında görülür.
Sıraltı dekorlama tekniğinde boyalar sırla beraber piştiği için renk paleti diğer dekor boyalarında olduğu kadar zengin değildir. Bunun sebebi bazı oksitlerin ısı karşısında yüksek dereceye dayanıklı olmayışıdır. Geleneksel İznik Altyapı (Yüksek Kuvarslı) %85-95 ısı: 900-1050 C’de, Kütahya Altyapı (Düşük Kuvarslı) %30-35 ısı:950-1050 C’de pişirilir. Kobalt, krom, mangan hariç diğerleri l000 C'nin  üzerine çıkılınca renklerde açılmalar meydana gelebilir. Genellikle 900-950C   dereceli pişirimlerde daha iyi sonuçlar elde edilmektedir.
ksit: Mavi, mavi-yeşil

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder